Brand Report | Homepage

Mădălina Bălan: “Cred că programul Team Discovery ar optimiza multe procese într-o instituţie publică”

0 Comments 🕔17.Apr 2014

Mădălina Bălan este managing partner în cadrul companiei HART Consulting. Specialista în psihologie organizaţională a participat la conferinţa HR SUMMIT CLUJ 2014, unde a susţinut un workshop pe tema procesului de selecţie în cadrul unei companii. Într-un interviu pentru Brand Report Mădălina Bălan a vorbit despre cât de importantă este pentru o companie implicarea proceselor psihologice în momentul recrutării de noi angajaţi.

Madalina Balan

În cadrul evenimentului HR SUMMIT ați vorbit despre profit și eșec în procesul selecției. V-ați adresat angajatorilor sau angajaților?

Angajatorilor, pentru că procesul de selecţie, până la urmă e cu o pondere mai mare în mâna angajatorilor. Ei sunt cei care stabilesc mai clar sau mai puţin clar ce caută, ei stabilesc într-un mod mai ştiinţific, mai eficient cum măsoară compatibilitatea între candidaţi şi post sau între candidați şi organizație. Prin urmare, pe ce punem noi accent ca psihologi organizaţionali este pe a oferi companiilor bune practici şi instrumente de elită, aduse din planul internațional, în aşa fel încât să-i ajutăm să ia mai bine decizii cu privire la selecția oamenilor.

Nepotismul și mita reprezintă 2 probleme ale sistemului de recrutare al angajaților într-o companie. Ar fi o soluție ca pentru procesul de selecție să se înlocuiască angajații din departamentul de HR cu un sistem software?

Nu, în niciun caz. E adevărat că HR-ul, ca orice alt departament, mai ales în zilele de astăzi, se bazează foarte mult pe tehnologie, îndeosebi în cadrul companiilor mari, unde se gestionează un număr mare de aplicanţi, dar n-o să putem niciodată să automatizăm procesul de selecţie, pentru că e obligatoriu să existe o interacţiune între specialistul HR, manager şi viitorul candidat, chiar dacă există anumite proceduri din cadrul selecţiei care pot fi automatizate, despre care am vorbit şi eu în carul conferinţei. Există nişte teste psihologice, care în epoca modernă, şi nu numai la noi, în toată lumea, se fac cu suportul tehnologiei fie online sau offline. Însă rezultatele trebuie interpretate într-un anumit context de un specialist în resurse umane şi ideal ar fi apoi ca rezultatele să fie combinate cu ceea ce noi dorim să aflăm prin intermediul interviului comportamental.

Aveți o experiență de peste 10 ani cu proiecte ce au vizat talent managementul. Cum ar putea acest proces să sprijine performanța unui angajat?

Talent management cred că este şi în România o sintagmă destul de diferit înţeleasă. Am întâlnit în corporaţii focusul pe gestionarea performanţei, a angajaţilor, identificarea din interior a  potenţialului înalt, succesiune şi promovarea angajaţilor talentaţi. În schimb în alte părţi, mai ales în companiile vestice, noţiunea aceasta are un înţeles mai larg, adică înseamnă tot procesul de la atracţie şi selecţie de candidaţi, partea de on-boarding, până la dezvoltarea oamenilor, identificarea talentelor, succesiune şi aşa mai departe. Dacă organizaţiile au un astfel de proces, ştiu ce înseamnă un potenţial înalt la un angajat, leagă aceste lucruri de partea de recompensă, atunci înseamnă că identifică cu succes oameni performanţi.

Faceţi parte din Team Discovery Program. Cum se aplică instrumentele Hogan?

Noi avem contact cu o gamă largă de clienţi. Programul acesta este foarte bine primit de echipele de top management, pentru că ele dau tonul în orice piaţă. Dacă echipele sunt bine coagulate, bine reprezentate, lucrurile se “cascadează” la fel şi mai jos.  Programul Team Discovery are 2 paşi: primul pas este diagnoza echipei, realizată cu instrumentele Hogan, care se desfăşoară integral online, ceea ce nu e un dezavantaj; dimpotrivă, simplifică şi accelerează procesul. Al doilea pas este intervenţia pe care specialiştii noştri o fac alături de echipă. Procesul “se sparge” la rândul lui în doi paşi: primul pas este facilitarea unui workshop în care prezentăm rezultatele diagnozei de echipă către membri acesteia, aşa fel încât să facilităm dezvoltarea punctelor lor forte, punerea în evidenţă a aspectelor contraproductive şi a zonei de valori comune. Cel de-al doilea pas se referă la o serie de sesiuni de team coaching pe care reţaua noastră de coach o face cu membri echipei în aşa fel încât să susţină punerea în aplicare a planului de acţiune şi atingerea obiectivelor pe care membri echipei le agrează la finalul programului. Procesul poate dura de la 4 luni până undeva la 12 luni.

Cum s-ar putea aplica Team Discovery Program unei instituţii publice?

Cred că primul pas ar fi să existe dorinţa. Este un proces paralel cu un proces de dezvoltare individual de exemplu. Mie îmi place o metaforă pe care am auzit-o de la un antrenor de sport, care spunea că nimeni nu poate să pună muşchii în locul tău, adică trebuie să faci un efort. Trebuie să vrei în primul rând, apoi să susţii efortul respectiv. Prin urmare niciun demers, nicio propunere către o instituţie publică sau organizaţie nu poate să existe în afara dorinţei lor de a primi un astfel de program. Cred că ar fi foarte valoros pentru că ar optimiza multe lucruri, dar nu ştiu în ce măsură există deschiderea spre programe de acest fel.

Cum s-ar putea dezvolta serviciile de consultanță în domeniul HR în mediul online?

Noi suntem într-o zonă nişată de consultanţă. Aşa cum spuneam, noi ca psihologi organizaţionali ajutăm companiile să prezică performanţa, să scadă fluctuaţia, să crească productivitatea şi calitatea leadership-ului. Prin urmare, dacă e să vorbim despre ce facem noi, noi ne sprijinim pe tehnologie şi dacă vorbim de Hogan Assessment ne sprijinim pe tehnologia online. În schimb consultanţa în sensul unei intervenţii, al unei acompanieri a persoanei, a leaderilor sau a echipelor nu poate fi pusă online. Sunt anumite părţi care se mută online. Noi avem de la Hogan o platformă online de leadership development şi e-coaching, se numeşte Think Box, care este doar un instrument de lucru pentru leaderi de top în programe specifice, dar acestea nu eludează contactul direct între consultant-coach şi leaderi,echipă sau organizaţie.

MĂDĂLINA BĂLAN este consultant senior şi managing partner în cadrul companiei HART Consulting şi este specializată în psihologie organizaţională şi în aplicarea instrumentelor Hogan Assessment. Are o experienţă de peste 10 ani ca trainer şi în domeniul resurselor umane şi a gestionat numeroase proiecte de talent management.

HR Summit este cel mai important eveniment regional dedicat managerilor şi specialistilor de resurse umane şi a adus anul acesta 17 speakeri cu  o experienta de peste 15 ani în industria HR&management. Aceştia au pus la dispoziţia participanţilor studii de caz, exemple concrete şi soluţii practice cu ajutorul cărora îşi vor putea îmbunătăţi activitatea profesională. Evenimentul se desfăşoară în trei oraşe importante din România: Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi.

Similar Articles

Ana-Maria Brânză, campioana care a îngenuncheat China și SUA, vine la The Woman

Ana-Maria Brânză, campioana care a îngenuncheat China și SUA, vine la The Woman 0

Ana-Maria Brânză, Camelia Șucu sau Gabriela Szabó sunt printre speakerii naționali și internaționali care vor

Gabriela Szabó vine la Cluj. Află secretele campioanei care a ajuns mereu cu un pas înaintea tuturor

Gabriela Szabó vine la Cluj. Află secretele campioanei care a ajuns mereu cu un pas înaintea tuturor 0

Multipla campioană mondială la atletism, Gabriela Szabó vine la Cluj – Napoca, în perioada 14

The Woman 2017: Învățarea continuă – strategia liderilor de mâine

The Woman 2017: Învățarea continuă – strategia liderilor de mâine 0

Eleanor Tabi Haller-Jorden, recunoscută ca o puternică voce în domeniul educației și a egalității de

Esențial pe agenda HR-ului: 29-30 martie, HR Summit Cluj-Napoca

Esențial pe agenda HR-ului: 29-30 martie, HR Summit Cluj-Napoca 0

HR Summit Cluj-Napoca se află pe agenda specialiștilor de resurse umane din zona Transilvaniei, reunind directori

Ella Björns: „Comunitățile și afacerile trebuie să evolueze și să colaboreze în câmpul educației pentru progresul societății”

Ella Björns: „Comunitățile și afacerile trebuie să evolueze și să colaboreze în câmpul educației pentru progresul societății” 0

Ella Björns, Senior Global Consultant pentru FranklinCovey Education, companie de talie globală care a lansat

No Comments

No Comments Yet!

No one have left a comment for this post yet!

Write a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box